Dom
Tematy

Przewodnik po systemach jazdy równoległej i automatycznej

7 maja 2021

6599

Nawigatory ciągnikowe są najbardziej interesującymi i efektywnymi narzędziami dla rolnictwa precyzyjnego. Przyjrzyjmy się głównym systemom i punktom, na które należy zwrócić uwagę przy ich wyborze.
Фото: Aggeek

Фото: Aggeek

Najbardziej rozpowszechnione stały się dwa systemy nawigacji ciągnika - autopiloty i urządzenia do jazdy równoległej.

Systemy jazdy równoległej

Trudno jest człowiekowi określić granicę między obszarem uprawnym a nieuprawnym. Do tego dochodzi jeszcze stosowanie narzędzi szerokokątnych. A jeśli praca wykonywana jest przy niedostatecznym oświetleniu, nie da się uniknąć przeskoków i nakładania się elementów. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie prowadzenia równoległego.

Jest to dobra inwestycja w ekonomiczną i dochodową gospodarkę rolną. Oszczędza paliwo i zwiększa plony dzięki bardziej równomiernemu nawożeniu i stosowaniu środków ochrony roślin. Zmniejsza się również całkowity koszt uprawy na hektar, ponieważ mniej jest przestojów. Trasa zostanie zoptymalizowana, a praca będzie przebiegać szybciej. Pozwala to zaoszczędzić godziny pracy silnika.

Nowoczesne systemy jazdy równoległej składają się z odbiornika GPS, głównego modułu i różnych przewodów do podłączenia zasilania i podłączenia anteny do głównego modułu.

Urządzenie można szybko i łatwo zamontować na każdym ciągniku. Konfiguracja systemu nie zajmuje dużo czasu. Szkolenie również nie stanowi problemu. Operator musi jedynie wprowadzić szerokość chwytu maszyny i zapisać współrzędne początkowe jazdy. Po pierwszym przejeździe musi wjechać na metę. Maszyna przeprowadza własną analizę, buduje linie równoległe, zapisuje je w swojej pamięci i wyświetla znacznik kursu na monitorze. Technika ta działa z pomocą systemów nawigacji satelitarnej zarówno prostych, jak i zakrzywionych, minimalizując nakładanie się i niedotrzymywanie terminów.

Autopiloty do maszyn rolniczych

Główna różnica między autopilotem a systemem jazdy równoległej polega na tym, że zapewnia on precyzyjne prowadzenie pojazdu bez pomocy operatora. Trasa jest przetwarzana przez odbiornik GPS i kontroler nawigacyjny. Jeśli ciągnik zboczy z zadanego kursu, automatycznie przeprowadzana jest korekta. Skorygowane dane są przekazywane bezpośrednio do hydraulicznego układu sterowania podwoziem, co minimalizuje luz w układzie kierowniczym. Sygnały te są przesyłane za pomocą magistrali CAN pomiędzy autopilotem a agregatami ciągnika. Dodatkowo, kąt skrętu koła jest monitorowany przez specjalny czujnik.

Autopiloty do maszyn rolniczychAutopilot Trimble. Zdjęcie: novatech.su

Ale i tak takie narzędzie nie będzie w stanie pracować bez kierowcy ciągnika. Autopilot nie widzi przeszkód w terenie, a trasę trzeba będzie kontrolować. Ale nawet z tą wadą, urządzenie znacznie poprawi wydajność pracy.

Zasada działania autopilota jest dość prosta. Ciągnik jest instalowany na początku obszaru, a operator ustawia rodzaj ruchu. Do wyboru jest kilka opcji: jazda po prostych, równoległych liniach, jazda po konturach pola lub ręczne ustawienia jazdy. Podczas jazdy po liniach prostych wystarczy określić punkt początkowy i końcowy. W przypadku jazdy nieprostej operator wykonuje pierwszy przejazd, a następnie włącza autopilota i ciągnik powtarza ruch po zadanym łuku.

System przełącza się w tryb ręczny przy każdym obrocie kierownicy i jest ponownie aktywowany przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Korzystanie z autopilotów ma pozytywny wpływ na produktywność kierowców i szybkość przetwarzania danych na placu budowy. Obniża również koszty paliwa i optymalizuje wykorzystanie materiału siewnego, nawozów i pestycydów.

Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze systemu

Obecnie na rynku jest wiele wariantów, ale można wyróżnić urządzenia firm Leica (mojoMINI, Mojo3D), CLAAS Systems (Outback S-lite, Outback S3, Outback Sts); Trimble (EZ-Guide 250, EZ Guide Plus, EZ-Guide 750); Raven (Cruizer, Cruizer II); John Deere (StarFire), TeeJet (Matrix, Voyager).

Koszt systemów zależy od dokładności urządzenia, możliwości jego rozbudowy w przyszłości, synchronizacji z podstawową stacją RTK, itp. Istnieje również kilka kryteriów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze urządzenia.

Wyświetlacz. Powinien być kontrastowy i jasny, widoczny nawet w słoneczną pogodę. Ważny jest również rozmiar - zbyt mały będzie niewygodny dla operatora. Nie należy zapominać o trwałości i ochronie przed wilgocią i kurzem.

Ergonomia. Wygodna, prosta obsługa ułatwi życie rolnikowi. Należy zwrócić uwagę na przyciski - powinny być wygodnie rozmieszczone i nie za małe. Małe przyciski rozrzucone po całym panelu skomplikują życie rolnika.

Tryby. Kupując nawigator, upewnij się, że obsługuje on podstawowe funkcje: jazda po linii prostej; jazda swobodna; wyznaczanie obszarów do pracy; zapisywanie danych w pamięci urządzenia i możliwość ich edycji - rozszerzanie obszarów, zaznaczanie obszarów pracy, różne markery.

Dane statystyczne. Urządzenie musi rejestrować dane o powierzchniach, wykonanych pracach oraz posiadać funkcję przesyłania tych parametrów do tabletu, telefonu komórkowego lub komputera.

Antena. Dobra antena zapewni dokładność pracy, dlatego nie należy oszczędzać pieniędzy i kupować urządzeń, których błąd nie przekracza 0,5 metra. W takich urządzeniach błąd na linii nie będzie większy niż 15-20 cm.

Dodatkowe rozwiązania zwiększające wydajność systemu

Monitorowanie ruchu i podstawowych parametrów maszyn. Zazwyczaj rolnik jest zajęty rozwiązywaniem wielu zadań i nie zawsze ma możliwość kontrolowania swoich pracowników. Są pracownicy solidni, są też tacy, którzy pracują bezproduktywnie, a na koniec zmiany spuszczają paliwo. Systemy monitorowania pojazdów rolniczych zostały zaprojektowane w celu ułatwienia kontroli nad maszynami.

Monitorowanie ruchu i podstawowych parametrów maszyn.Zdjęcie: cdn.ravenprecision.com

Narzędzie bazuje na systemie GPS i pozwala na określenie lokalizacji danego pojazdu, ustalenie dokładnej wartości przebiegu, monitorowanie czasu pracy i przestojów. Wszystkie informacje są przechowywane i mogą być dalej przetwarzane w celu uzyskania statystyk dotyczących kluczowych parametrów.

Obsługa systemu odbywa się za pomocą sterownika pokładowego, który nazywany jest trackerem. Dla pełniejszej kontroli możliwe jest podłączenie różnych czujników, np. kontroli zużycia paliwa, obciążenia osi i innych.

Takie wyposażenie praktycznie redukuje do zera wszelkie niepotrzebne użycie maszyny. Za pomocą laptopa lub komputera PC można sprawdzić, gdzie znajduje się pojazd, ile przejechał, czy był tankowany lub czy nastąpił nagły spadek paliwa. Dyspozytor może monitorować ruchy i ostrzegać operatorów o ewentualnych nietypowych sytuacjach na trasie.

Korekty różnicowe w celu poprawy dokładności GPS. Duże gospodarstwa rolne, które charakteryzują się rozproszeniem pól, często borykają się z problemem zagubionego lub nieprawidłowego sygnału. W tym przypadku rozwiązaniem są sieci RTK. System działa w oparciu o kilka stacji referencyjnych, które rozmieszczone są według specjalnego algorytmu. Wysyłają one sygnały do centralnego serwera, który przetwarza informacje i generuje korekty dla ciągników z autopilotami lub nawigacją GPS.

Rolnik posiadający taką sieć może zapewnić dokładny i nieprzerwany sygnał na wszystkie okoliczne pola. I te dane będą bardziej poprawne niż dane satelitarne.

Na sieci RTK mogą sobie pozwolić tylko duże gospodarstwa, ale dla małych i średnich gospodarstw dobrym rozwiązaniem jest zainstalowanie korekt na swoich instrumentach. GLIDE, E-Diff, onPath, EGNOS są dostępne bezpłatnie i zapewniają dokładność od 10 do 40 cm. Ale można też podłączyć bardziej precyzyjne płatne serwisy - OmniSTAR VBS, OmniSTAR HP/XP, SF2, które korzystają ze specjalnych satelitów, a dokładność wynosi 5-20 cm.

Technologia stale się rozwija, a metody stosowane pod koniec ubiegłego wieku nie są już tak skuteczne. Jeśli rolnik chce stworzyć konkurencyjne i dochodowe przedsiębiorstwo, będzie mu trudno bez systemów jazdy równoległej i automatycznej.

Czy zauważyłeś błąd? Wybierz i naciśnij Ctrl + Enter, aby nam powiedzieć.


Rolnik w net

Zgłoś literówkę

Tekst do wysłania do naszych redaktorów:

bn